Syksyllä 2014 koulumme pianonsoitonlehtori
Peter Lönnqvist otti yhteyttä ja kysyi tunnenko Sergei Kulangon h-molli
konserton pianolle ja orkesterille. Nimi aktivoi Viipurin musiikkiopistoon
liittyvän muistikuvan, mutta ei juuri mitään muuta. Ei mielikuvaa kasvoista, ei
sävelmää, vain nimi. Katsoin kirjaston tietokannan aineistohaun kautta löytyykö
mitään tietoa. Aineistohaku Felix mietti
hetken ja jotain löytyi:
Vanhoja
palkkakortteja Viipurin ja Lahden kaudelta : verokortteja / Mirjam Helin, Felix
Krohn, Sergei Kulanko, Tatjana Rippas, Lea Piltti. – 1957
Tällä tiedolla ei vielä päästäisi kovin pitkälle, joten kirjoitin Heikki Poroilalle Tikkurilan
musiikkivarastoon, Saundiholviin. Kysyin tunteeko hän Kulangon teosta. Heikki
on alan pioneeri ja puuhamies, jonka tietämys säveltäjistä ja heidän
teoksistaan on vertaansa vailla. Yllättäen Heikki ei tuntenut teosta eikä
säveltäjää. Olin hieman epäuskoinen; voisiko tämä olla totta? Vieläkö löytyisi
jostain ennen tuntematon suomalainen sävellys? Kolusin musiikinalan tietokantoja, mutta turhaan.
Tilanne oli epätodellisen
tuntuinen. Peter ei kertonut kenen hallussa originaali nuotti on ja ilmoitti
myös, että siitä ei saa kopioita. Olin järkyttynyt. Miksi ei? Mitä hyötyä
jollekulle olisi tämän teoksen piilossa pysymisessä? Ei varmasti mitään. Teosto ja esityskorvaukset
menevät nimenomaan esitysten mukaisesti ja jos sitä ei saa käyttää, niin ei
sitä varmasti kukaan esitäkään. Esitin asiasta huoleni Peterille ja painotin
sen katoamisen mahdollisuutta tilanteessa missä tulipalo voi sen syödä,
vesivahinko tuhota sen tai voro viedä. Sitten sitä ei enää ole missään.
Peter Lönnqvist kertoi
suunnittelevansa teoksen kantaesitystä jolloin myös kuulisimme minkä laatuinen
konsertto olisi kyseessä. Mietin motiiveja teoksen hautautumiselle: oliko se
niin huono vai oliko kyseessä pelko siitä, että joku voisi kopioida sen ja
ottaa omiin nimiinsä? Niin kauan kun nuotti on yleisesti tuntematon, siis kustantamaton
nuotti, näin voisi tapahtua. Ehkä teos on vain ollut unohtuneena ”pöytälaatikossa”
ja nyt oli aika esitellä se uudestaan maailmalle. Mieleeni juolahti kysymys
teoksen aitoudesta. Niin, oliko se aito? Kuka oli Kulanko?
On tietysti mahdollista, että nuotin haltijaa voi kiehtoa ajatus
siitä, että sen esityskopiolla voisi ehkä rahastaa enemmän kuin painetulla
editiolla? Tässä tapauksessa nuotit ovat vain unohtuneet ajan virtaan. On kyllä totta, että monet perikunnat toimivat eräänlaisessa välitilassa, jolloin painetun
edition painoksen laajuutta on rajoitettu vain muutamaan kappaleeseen eikä niitä ole julkisessa
jakelussa myyntikanavien kautta. Näin omistajalla on mahdollisuus säädellä sen
oikeuksia kustantajien ja soittajien suuntaan. Näin toimittaessa edition vuokra
on tekijänoikeuskorvauksista erillinen maksu.
Tässä on kuitenkin tietyt kohtuullisuuden
rajat: esimerkiksi Wienin filharmonikot jättivät liian suurista
korvausvaatimuksista johtuen Sibeliuksen Valse Tristen pois
esityslistaltaan, mikä ei varmasti ole hyvää mainosta säveltäjälle:
Palatakseni kuitenkin Kulangon
konserttoon, niin en vielä kirjoituksen tässä vaiheessa tiedä onko nuotin
originaalin omistaja Sergei Kulangolle sukua. Miten tekijänoikeusmaksut
käytännössä menisivät? Kuka omisti käsikirjoituksen? Oma roolini on kuunnella herkällä korvalla
nuotin omistajan toiveita ja niin teemme. Mutta ensin kysymys nuotin
aitoudesta: Kuka oli Sergei Kulanko?
Googlen tiedonhaku oli takuuvarma
metodi aloittaa etsinnät: ensimmäiseksi Google tarjosi Jukka-Pekka Sarasteen kotisivun
tämän nuoruudesta kertovaa osiota:
”… The Vyborg conservatory had moved to Lahti and it was my first music
school. There still was an
atmosphere of old Vyborg and St. Petersburg about it. Conservative Russian
style study methods were used, as there still were many Russian artists, like
pianist Sergei Kulanko and singer Eugenia Antonov.”
Seuraavaksi löytyi
Reijo Pajamon esitelmä Viipurin musiikkielämästä, jonka kautta selvisi että
Kulanko oli kuulunut aikanaan Viipurin musiikkiopiston johtokuntaan:
”…
sekä opettajakunnastaan, johon kuuluivat mm. Sergei Kulanko, Väinö Raitio,
Andrej Rudnev, Lauri Saikkola ja Eero Selin.”
Tiesin nyt ”googlevarmasti”,
että Sergei Kulanko toimi pianistina Viipurin musiikkiopistossa ja vaikutti
koulun johtokunnassa. Tämän jälkeen saman hakukoneen orjuuttaminen työsti esiin
lukuisia viitteitä muusikoista ja näyttelijöistä joiden netti CV:ssä oli
mainintoja Sergein roolista heidän opettajanaan. Seuraavaksi haku pysäytti
minut Sibelius-Akatemian pianonsoiton symposiumin ilmoitukseen, joka oli
pidetty kuluvan syksyn aikana ja se vaikutti mielenkiintoiselta. Kulangosta ei
siinä kuitenkaan ollut mitään suoraa mainintaa:
http://sites.siba.fi/web/pianonsoiton-historia-suomessa/luennoitsijat
Pianonsoiton historia Suomessa -symposiumi 4.10.2014. Sibelius-Akatemia, Wegelius-sali, Töölönkatu 28, 4. krs.
Pianonsoiton historia Suomessa -symposiumi 4.10.2014. Sibelius-Akatemia, Wegelius-sali, Töölönkatu 28, 4. krs.
Olin hieman turhautunut, mutta sitten postilaatikkooni saapui Kari Kulangon yhteystiedot; hän oli Sergei Kulangon pojanpoika. Pääsin alkulähteelle ja nyt minulla oli informantti. Seuraavassa osassa asiasta lisää...
Lisäyksenä kiintoisaan Kulanko-artikkeliin haluaisin todeta, että teos on jo kantaesitetty 1940-luvun lopulla. Säveltäjä esiintyi Radio-orkesterin solistina. Siitä kertoi Matti Rauhala, joka tuolloin oli Kulangon oppilas ja oli kuullutkin esityksen radiosta. Partituurissa teoksen valmistumisvuodeksi on merkitty -38 Viipurissa. Saattaa siis hyvin olla, että hän on näyttänyt sitä Prokofjevillekin.
VastaaPoistaMyös sukulaiseni Rakel Levin(os. Steinbock), sekä isoäitini Sarah Wainer (os. Rosenberg) opiskelivat Kulangon johdolla Viipurissa. Kulangon opettaja, rva (todennäköisimmin Ina) Lange (os. Forstén) ei tiettävästi kuulunut musiikkiopiston opettajakuntaan. Hän oli opiskellut sellaisten suuruuksien, kuten Carl Tausig, Anton Rubinstein ja Pjotr Tsaikovski johdolla. Hän oli tullut tunnetuksi realistikirjailijana salanimellä Daniel Sten (tai Stern) ja oli Kööpenhaminassa asuessaan ollut hovin lähipiirissä. Kiintoisia hahmoja löytyy Viipurin musiikkielämän historiasta.
Kiitos kommentista. En ole ehtinyt Kulankoon palata konservatoriolta lähtöni jälkeen, mutta Taideyliopistolla Kulangon, nyt siis painettuna saatavilla oleva teos, kulki lainaan käsieni läpi. Joten näin harvinaisuuksia yhä löytyy soitettavaksi. Hyvä niin.
PoistaIsäni Sergei Kulangon nuottivarasto lahjoitettiin Viipurin / Lahden Musiikkiopistolle, sävellystyöt jäivät veljieni Juhanin ja Tapanin haltuun, josta ne sitten löydettiin!
VastaaPoistaterveisin Antero Kulanko