Vanhojen nuottien keräilyharrastus on Suomessa melkoisen
tuntematon harrastus. Yleisesti bibliofiilien keräilyinto on kohdistunut pääosin kirjoihin, kortteihin ja karttoihin.
Kauniista vanhoista nuoteista on ennemmin tehty koriste-esineitä kuten esimerkiksi
tauluja tai sitten ne on jätetty pölyttymään vintille. Toki niiden estetiikka
on toisenlaista kuin kirjojen. Toki on myös mahdollista, että nuottia ei ole
aikanaan koettu niin arvokkaaksi kuin kirja. Nuotinlukutaito ja soittotaito
lienee myös aina ollut vielä harvinaisempaa kuin lukutaito, ja onhan
kirjamaailmassa aina ollut se pyhäkirja, jonka kautta on vannottu ja valat
väännetty. Toisaalta jos nuottienkeräilyharrastus hieman nostaisi
päätään, niin saattaisi olla mahdollista säilyttää paremmin nyt perikuntien
kautta osin kaatopaikoille joutuvia nuottiharvinaisuuksia. Arkistot ja museot
eivät kuitenkaan kykene säilömään niitä kuin parhaat yksittäiskappaleet ja käsikirjoitukset
ovat sitten kokonaan toinen tarina. Mutta mistä sitten aloittaisin kertomaan
vanhojen nuottien maailmasta, koska lähestymiskulmia on monia: paperilaadut,
kaiverrusten nyanssit, teoksen painosmäärät, nuotin soittajan signeeraukset,
itse teoksen merkitykset ja niin edelleen. Aloitan historiasta.
Varhaisimmat tunnetut ylös kirjatut musiikkiteokset
löytyvät savitauluilta 2400-3400 vuoden takaa nykyisen Syyrian ja kaksoisvirran
maiden kulttuuripiireistä. Niiden kirjoitusmerkistö on varhaisheprealaista ugariitinkieltä nuolenpääkirjoituksen
muodossa. Näitä teoksia on nykytekniikan ansiosta kyetty rekonstruoimaan ja
jopa esittämään. Niistä on myös löydetty harpun kaltaisten kielisoittimen
viritysohjeita.[1] Lienee melko selvää, että emme todennäköisesti kohtaa tällaista
harvinaisuutta antikvariaatin hyllyllä ja jos sellaisen kohtaamme niin sen paikka
on yksiselitteisesti museossa. Toisaalta kykenisikö kukaan edes tunnistamaan,
jos tällainen esine osuisi hyppysiin? Näin lienee syytä siirtyä ajallisesti hieman lähemmäs
omaa aikaamme kun kirjapainotaito otti ensiaskeleita: aluksi nuotteja kopioitiin
perinteisesti käsin kuten kirjojakin, mutta hiljalleen keski-ajan kuluessa alkoi
painotaito kuten paperinvalmistustaitokin kehittyä. Toki tässä yhteydessä pitää
mainita kiinalaisen kulttuuripiirin alueella jo paljon varhemmin kehittynyt
kirjapainotekniikka, mutta keskityn tässä yhteydessä läntisen maailman painettuihin
nuotteihin.
Näitä erilaisia paperia edeltäville kaiverruspinnoille ja pergamentille
käsin kirjattuja musiikkiteoksia tunnetaan, mutta niihin pätee yhtä lailla
harvinaisuus ja kuuluminen museoihin. Painotaidon kehittyessä puulle,
pehmeisiin kivimateriaaleihin ja luupinnoille kaiverretut painolaatat alkoivat
yleistyä, mutta nekin ovat hyvin harvinaisia löytöjä eikä sellaisia varhaisia keskiaikaisia
teoksia ei juurikaan liiku keräilijöiden piirissä. Niihin pätee mielestäni myös
museoihin kuulumisen tematiikka. Ajan edetessä puisesta painolaatasta siirryttiin metallisen
painolaatan käyttöön mitä edelsi kaiverrustekniikoiden kehittyminen samalla kun
myös paperinvalmistustaito kehittyi eteenpäin. Metallisesta laatasta tuli
kestävämpi ja painosmäärät kasvoivat: näin alkoi varsinainen painetun nuotin
kulta-aika. Varhaisia puulaatalla paperille painettuja teoksia liikkuu vähemmän
ja ne ovat harvinaisia, mutta jo 1700-luvun metallipinnalle painettuja teoksia
on vielä markkinoilla ja myös keräilijöiden kokoelmissa runsaasti. Ajallisesti
tämä asettuu keräilijän kannalta onnellisesti myös klassisen musiikin
kulta-ajan puitteisiin.[2] Tässä kohdassa
historian kulkua lienee syytä alkaa seuloa asiaa ylös hieman tarkemmin, joten
palaan hetkeksi vuoteen 1473, siis renessanssin alkuaikoihin, jolloin painoteknisiä
haasteita osin voitettiin ja ensimmäinen kokonaan painetuksi nimetty musiikkiteos
Constance Gradual, tai Graduale, julkaistiin[3].
Hieman Gradualea
aikaisemmin vuonna 1455 oli ilmestynyt kuuluisa Gutenbergin raamattu, Biblia latina vulgata, jota pidetään länsimaisen
kirjapainotekniikan varsinaisena ensiaskeleena. Jotain työn vaikeudesta kertoo
se, että noin 180 kappaleen painosmäärän tekemiseen meni aikaa kolmisen vuotta.
Kaiverrustyön ja kirjapainotekniikan varhaisesta suhteesta kertonee myös jotain
se, että Johannes Guttenbergin mainitaan olleen oikealta ammatiltaan
kultaseppä. Näitä Guttenbergin nimellä kulkevia varhaisia raamattuja tiedetään
olevan yhä olemassa 48 kappaletta.[4] Hieman myöhemmin
saksalaisessa kulttuuripiirissä Ulrich Hahn painoi Missale secundum consuetudinem -teoksen vuonna 1476. Teknisesti
kyseessä oli puulaatalle kaiverrettu teos, joka vaativat suurta teknistä
taituruutta kaivertajaltaan. Kirjapainotekniikan varhaiset askeleet johtivat
liikkuvien osien lisääntymiseen painolaatalla ja aina uudestaan toistettavan kaiverrustyön
vähentymiseen: näin samoilla irtomerkeillä kyettiin latomaan erilaisia
tekstejä.
Vanhin painettuja
nuottimerkintöjä sisältävä tunnettu kirja, on Hans Froschauerin vuonna 1473 Augsburgissa
painama teos, joka sisälsi gregoriaanisia nuotteja. Hieman myöhemmin
gregoriaanisia nuottikirjoituksia alkoi ilmaantua lisää. Näistä esimerkkinä Octavianus
Scotuksen Venetsiassa 1482 julkaisema missaali. Tästä ajankohdasta hieman eteenpäin
kustannettiin Baselin kaupungin muurien suojista Agenda parochialium nimellä kulkeva teos vuonna 1488. Ja vuonna 1492
ilmestyi jälleen Augsburgin suunnalta kirkkokansan iloksi uusi missaali. Toki
näiden lisäksi on voitu painaa teoksia, mutta jälkipolville ei niistä ole
säilynyt tietoa tai kappaleita. Näiden myöhäiskeskiakaisten nuottien viivastot
olivat tyypillisesti punaiset ja nuottimerkinnät mustia; muutenkin niiden
yleisilme on niissä hyvin kaunis ja erilaisin kuvin kirjailtu. Ladonnan ja
sivujen kuvallisessa muotoilussa säilyi käsinkopioimisen henki.
Seuraavaksi musikanttien
iloksi ilmestyi Bolognan suunnalta Musices
Opusculum nimellä kulkeva Nicolaus Burtiuksen säveltämä teos, jonka Ugo de
Rugeriis painoi vuonna 1487. Kyseisen teoksen nuottimerkinnät saivat jo
pitkulaisemman muodon kuin enteillen tulevaa. Milanossa kustannettiin Franchinus
Gafforiuksen teos Practica Musicæ
vuonna 1492. Valistuksen ajan alussa vuonna 1520 Conrad Peutinger julkaisi
Augsburgissa motettikokoelman viidelle äänelle. Kyseisen teoksen loppusivuilla
oli ensimmäinen tunnettu nuottikirjoitusten facsimile hieman aiemmin
ilmestyneestä Burtiuksen teoksesta. Samoihin aikoihin venetsialainen Ottaviano dei Petrucci
julkaisi Venetsiassa 96 laulun kokoelman vuonna 1501 Harmonice Musices
Odhecaton ja vuonna 1503 häneltä ilmestyi Pierre de la Ruen säveltämä
messukokoelma, joka on nykyisin nähtävillä British Museumissa. Petruccin eduksi
luetaan kahdessa eri vaiheessa painetun nuotin keksiminen: viivasto painettiin
erikseen ja siihen tehtiin painossa eri tavoin aseteltavat nuottimerkinnät; Petruccin
metodi oli kuitenkin työläs ja hintava, mutta Petruccin nimiin luetaan
nimenomaan ensimmäinen oikeasti sarjapainetut nuotit ja yleensä häntä
käsitellään nuottien historiaa sivuavissa kirjoituksissa aika paljon. Sitä
paitsi IMSLP eli nykyinen internetin ilmainen nuottikehräämö kantaa hänen
nimeään: The Petrucci Library.
Asiaan tuli vihdoin muutos, kun Erhard Oeglin de Augsburg
kehitti vuonna 1507 menetelmää eteenpäin: näin nuotti saatiin lopulta
kertapainona ulos. Scoffer Mainzilainen teki samalla metodilla töitä vuonna
1511 kuten myös venetsialainen Gardanon perhe, joka julkaisi, tai suorastaan
tehtaili, nuotteja vuodesta 1536 yli puolitoista vuosisataa. Palestrinan
messuja tiedetään painetun myös Roomassa 1572, jolloin painoprosessi lopulta vakiintui
samanlaiseksi hyvin pitkäksi aikaa. Vaikka painotekniikka muuten kehittyi
kirjojen ja muiden esitteiden suhteen, niin nuottien osalta kiinteä käsinkaiverrettu
painolaatta piti pintansa hyvin pitkään, mikä lienee johtunut nuottiviivaston toistettavuudesta
verrattuna kirjojen sivuihin. Vasta 1700-luvun lopun lähestyessä erilaiset
fontit, eli nuottien irtomerkistöt, ilmestyivät kunnolla musiikkijulkaisuihin.
Amerikkalaiset kustantajat hankkivat Lontoosta Caslon Foundryn irtomerkistön[5]
ja samaan aikaan Saksassa Breitkopf kehitti vuonna 1754 hyvin hienon systeemin,
joka takasi hyvin korkeatasoisen painojäljen. Nuottien painamisen ongelma yhä kuitenkin
se, että yhtä sivua piti painaa useamman kerran, jotta siihen oli mahdollista
saada kaikki tarvittavat merkit. Myöhemmin Breitkopfin Mosaic -tyylistä tuli alalle lähes standardi hyvin pitkäksi aikaa.
Samaan aikaan myös tekijänoikeus astui kuvaan mukaan ja siihen liittyvät lait
ja säädökset alkoivat kehittyä.
Tämän jälkeen vasta 1800-luvulla tapahtui litografia
kehittyessä tapahtui jonkinlainen hyppäys valmistusmenetelmissä: vuoden 1840
paikkeilla[6] kromolitografian
mahdollisti yhä ekonomisemman painamisen, jolloin nuottien ensilehdet ja
nimiölehdet saatiin nopeammin ulos. Tämän jälkeen Yhdysvalloissa nuottikustantaminen
suorastaan räjähti volyymeissa verrattuna aikaisempaan. Nuotteja oli saatavilla
jopa sanomalehtien liitteinä. Yhdysvalloissa syntyi ns. Tin Pan Alley[7] Manhattanin keskiosaan,
missä suurimmat nuottikustantajat toimivat. Näistä kannattaa ehkä mainita Leo
Feist, T.B. Harms, Irving Berlin, Shapiro & Bernstein, Von Tilzer and M.
Witmark.
Keräilijän kannalta
hedelmällisiä teoksia löytyy 1700-luvun puolen välin tietämiltä aina omaan
aikaamme asti. Kukin sitten priorisoi kiinnostuksensa mukaan mitä keräilee:
toisille nuottien kuvitus on tärkeää, toisille nuotin ikä ja harvinaisuus ja
toisille se mikä kappale ja mille instrumentille se on sävelletty. Mikäli asia
kiinnostaa, niin kannattaa aloittaa googlailemalla, mistä löytyisi mahdollisia
hankintakanavia. Myös antikvaareilta kannattaa kysellä, jos heillä olisi jotain
perikuntien jäämistöjä varastoissa tai tiedoissa.
Mainitsemisen arvoisia
nuottienkustantajia, joista suurin osa on yhä toimivia yrityksiä:
Breitkopf & Härtel , Leipzig, 1719
Oxford University
Press, Oxford, 1700-luvulla
Edition Peters, Leipzig, 1800
Friedrich
Hofmeister Musikverlag, Leipzig, 1807
Casa Ricordi, Milan, 1808
G. Schirmer, Inc., New York, 1861
Ernst
Eulenburg, Leipzig, 1874
Zimmermann, 1876
Universal Edition, Wien, 1901
Bärenreiter, 1923
Dr. J. Butz, Bonn,
1924
Boosey & Hawkes, London, 1930
Hans Sikorski, Hamburg, 1935
PWM, Krakova, 1945
G. Henle Verlag, München, 1948
Carus-Verlag, Stuttgart, 1972
Edition Güntersberg, Heidelberg, 1990
Lähteitä:
Anttonen, Erkki. 2011. Litografia : kirjoituksia litografian
historiasta = Litografi : texter om litogafins historia = Lithography :
writings on the history of lithography. Helsinki. Ateneumin taidemuseo, 2011, s. 28-48: kuv.
Heartz D. 2005. Errant thoughts on some rare items in the Jean Gray Hargrove Music Library. Notes [serial online]. September 2005;62(1):11-17. Available from: Academic Search Elite, Ipswich, MA. Accessed July 31, 2018.
Heartz, D. 1969. Pierre Attaingnant, royal printer of music. A historical study and bibliographical catalogue. Berkeley : University of California Press, Jan. 1, 1969.
Kapr, Albert. 1996. Johannes Gutenberg. Scalan Press, 1996. ISBN 1-85928-114-1
King, A. Hyatt (1968). Four Hundred Years of Music Printing. London: Trustees of the British Museum.
Wolfe, Richard J. (1980). Early American Music Engraving and Printing. Urbana, IL: University of Illinois Press
Heartz D. 2005. Errant thoughts on some rare items in the Jean Gray Hargrove Music Library. Notes [serial online]. September 2005;62(1):11-17. Available from: Academic Search Elite, Ipswich, MA. Accessed July 31, 2018.
Heartz, D. 1969. Pierre Attaingnant, royal printer of music. A historical study and bibliographical catalogue. Berkeley : University of California Press, Jan. 1, 1969.
Kapr, Albert. 1996. Johannes Gutenberg. Scalan Press, 1996. ISBN 1-85928-114-1
King, A. Hyatt (1968). Four Hundred Years of Music Printing. London: Trustees of the British Museum.
Wolfe, Richard J. (1980). Early American Music Engraving and Printing. Urbana, IL: University of Illinois Press
http://www.oxfordwesternmusic.com/
Musiikin kustantamisen historiaa: https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_music_publishing
Nuoteista laajemmin:https://en.wikipedia.org/wiki/Sheet_music
Kongressin kirjaston nuottikokoelmia:https://www.loc.gov/notated-music/collections/
Musiikin kustantamisen historiaa: https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_music_publishing
Nuoteista laajemmin:https://en.wikipedia.org/wiki/Sheet_music
Kongressin kirjaston nuottikokoelmia:https://www.loc.gov/notated-music/collections/
[2] King, A. Hyatt (1968). Four Hundred Years of Music Printing.
London: Trustees of the British Museum.
[3]
Teoksessa ei ole painomerkintöjä, mutta merkkejä vertailemalla on päädytty
siihen, että todennäköisesti Constance
Breviaryn painoajankohta on noin vuosi 1473. Painon ajankohta on osin
kyetty arvioimaan yhdistelemällä eri lähteitä. Näistä painoksista on jäljellä
vain kaksi kappaletta, joista toinen on British Libraryssä ja toinen on Tübingenissä
[ISTC No.:ig00329700]
[4] https://fi.wikipedia.org/wiki/Johannes_Gutenberg.
Ks. myös: Kapr, Albert: Johannes
Gutenberg. Scalan Press, 1996. ISBN
1-85928-114-1
[5] Wolfe, Richard J. (1980).
Early American Music Engraving and Printing. Urbana, IL: University of Illinois Press
[6] Anttonen,
Erkki. 2011. Litografia Suomessa. Litografia : kirjoituksia litografian historiasta = Litografi : texter
om litogafins historia = Lithography : writings on the history of lithography. Helsinki. Ateneumin
taidemuseo, 2011, s. 28-48: kuv.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti