Tämä on kirjoitus, ja pitkä sellainen, jota minun ei alkujaan
koskaan pitänyt tehdä, mutta jossain pisteessä epäilyksen maantiede ja
kompassin napa alkoi osoittaa sellaisia suuntimia, että päätin kirjoittaa kuin
olla hiljaa. Viimeiset neljä vuotta on muutenkin globaalin todensivusta
puhumisen kannalta olleet sitä harrastaville ilmeisesti heidän elämänsä
kulta-aikaa. Sitä suuremmalla syyllä oikean tiedon ja sitä välittävien tahojen,
on nyt syytä toden teolla ryhdistäytyä.
Musiikkikirjastoyhdistys on pitkään puuhannut musiikkikirjastoaiheista
kirjaa, mutta prosessi on joutunut ulkoisen maailman myllerrysten johdosta melkoisiin
vaikeuksiin. Suomen ensimmäinen musiikkikirjasto avautui Töölön kirjastossa
vuonna 1971[1] ja tuolloin
musiikki alkoi kasvaa kirjoihin keskittyneen kirjastomaailman helmoissa
omanlaisekseen instituutioksi. Kieltämättä orientaatioissa on ollut aina
vahvemmin läsnä populaarimusiikki ja tietysti sen mukanaan tuoma aikanaan
hyvinkin liberaali taiteen tuulahdus tuolloin ehkä hieman tunkkaisessa Suomen musiikkikulttuurissa,
missä musiikkia tavattiin ruotia yhden miehen voimin Hesarin kulttuurikriitikko
Heikinheimon toimesta. Lienee itsestään selvää, että painotus on tuolloin ollut
hyvin klassinen, mutta toki myös hyvin asiantunteva. Sitä mukaa kun televisioon
tuli lisää kanavia kokoontui pop- ja rock-kansa Iltatähden pariin kuuntelemaan
Hectorin raportteja pop-maailman ihmeistä, ja niin maailma alkoi
pienentyä.
Nykyisin tilanne on toinen: tarjontaa on niin kirjallisuuden, musiikin, kuvataiteen, pelimaailmojen, urheilun kuin elokuvataiteenkin saralla yltäkylläisesti, mutta onko niiden sisältö jotenkin parantunut? Voimmeko edes arvioida sellaista, koska olemme niin kiinni omassa ajassamme? Mikä sitten on laadun tae? Aavistan, että laatuun lienee syytä aina liittää asiasta tietämisen tila ja monesti myös toteuman hintalapulla voi olla jokin rooli. Itseäni pelottaa, että olemmeko ehkä sittenkin jo liukumassa korviamme myöten David Kortenin 1990-luvun alkupuolella postuloiman ajatuksen kansaa tietoisesti turruttamaan suunnitellun viihteenvyöhykkeen syövereistä.[2]
Nykyisin tilanne on toinen: tarjontaa on niin kirjallisuuden, musiikin, kuvataiteen, pelimaailmojen, urheilun kuin elokuvataiteenkin saralla yltäkylläisesti, mutta onko niiden sisältö jotenkin parantunut? Voimmeko edes arvioida sellaista, koska olemme niin kiinni omassa ajassamme? Mikä sitten on laadun tae? Aavistan, että laatuun lienee syytä aina liittää asiasta tietämisen tila ja monesti myös toteuman hintalapulla voi olla jokin rooli. Itseäni pelottaa, että olemmeko ehkä sittenkin jo liukumassa korviamme myöten David Kortenin 1990-luvun alkupuolella postuloiman ajatuksen kansaa tietoisesti turruttamaan suunnitellun viihteenvyöhykkeen syövereistä.[2]
Miksei sitten Suomen musiikkikirjastotoiminnasta kertova
kirja tahdo syntyä vaikka asia on mitä hienoin ja arvokkain. Siis mitä ihmettä?
Tämänhän pitäisi olla ilon ja juhlan paikka: suoranainen Oodi
musiikkikirjastotoiminnalle.
Mutta näin ei ole. Musiikin osalle kirjastomaailmassa alkoi
jokin aikaa sitten tulla kapuloita rattaisiin ja toki syitä on haettu milloin
mistäkin: lähinnä lainaustilastojen laskusta ja striimin tulemisesta mobiiliin,
mistä olen kirjoittanut jo aiemmin. Musiikkikirjastoyhdistys huomasi olevansa
paljon vartijana, ehkä liiankin paljon, koska resurssien tiukentuminen saattaa
johtaa myös riitelemiseen. Alkoi näyttää siltä, että päättäviä tahoja ei juuri nykyisin
ole kiinnostanut muu kuin ekonominen horisontti, ja kuten tiedämme sillä
argumentilla voi perustella minkä tahansa asian aina mullikan lahtaamisesta
tiedon kivijalan rapauttamiseen, joten päättäjien musiikkikirjastotoimintaa
kohtaan suotuisat ja hyväksyvät äänenpainot alkoivat ympäriltä kadota sitä
mukaa kun aineistomäärärahat supistuivat. Toki musiikkikirjastolaiset ovat myös
aina olleet se pieni gallialainen kylä, eli paljon vahvoja persoonia, joiden
ääni on kantanut alan laidalta toiselle. Mutta todellisuudessa sivistystsunami
on oikeasti paljon laajempi kuin ensin edes kuvittelin ja vasta nyt se alkaa
päästä todelliseen vauhtiinsa.
Tässä yhteydessä pitää tunnustaa oman salainen syntini ja
tämän tunnustuksen on oltava julkinen, tottahan toki. Kuvailin nimittäin lahden
konservatorion tietokantaan Top Gearista tutun
James Mayn eli Captain Slow:n[3]
kuuluisan journalistisen kapinan hengessä (ks. kuva) White Zombien ja muutaman
muun rankemman äänitteen, ja toki piilotin itse levyt kokoelmaan. Voitte vain arvata, että henkinen orgasmini
oli sanoin kuvaamaton. Harvempi tietää, että Captain Slow on oikeasti muusikko.
Toki sähkökitarani oli myös kirjaston takahuoneessa, mikä yhdistettynä heikkoon
soittotaitoni lienee aiheuttanut monelle mielipahaa. Toisaalta
klasaripedagogiikan yleisen yläkulttuurikäsitteen karmien takaa löytyy kyllä
monin verroin hurjempia veikkosia kuin Rob Zombie ja vastaavat, mutta ne tavataan
yleensä sivuuttaa. Tulipahan tehtyä.
Kuvan lähde: https://en.wikipedia.org/w/index.php?curid=11408892
Hieman ennen omaa työni loppumista Lahden konservatoriolla Sibeliuksenkadun
korttelin toisessa päässä korkeakoulutasoinen Diakonia amk irtisanoi oman
kirjastonhoitajansa. Olin hämmentynyt ja
mietin tuolloin, sitä mitä lienevät päättäjät mietiskellet: ehkä, että saamme
kaupunginkirjastosta mitä tarvitsemme, tai että korkeakoulun erillinen Fellmannian
oppimiskeskuksen kirjasto kyllä toimittaa tarpeelliset kirjat, ja niin
edelleen. Todellisuudessa aineistot vanhenevat eikä niitä tilata, jos
sopimukset eivät sitä edellytä ja ole kunnossa. Yleisten kirjastojen substansseihin
ei nyt vain kuulu erikoisaineistojen olemassaolo ilman maksajaa. Minunkin
työsuhteeni loppui, lähtiessäni jäi ilmoille osana yt:n prosessia esille
nostamani lopetetun Lamk:n musiikinlaitoksen nykyaikainen ja hieno nuotti- ja
musiikkikirjastoaineisto, jonka paikka mielestäni olisi ollut konservatorion
kirjastossa. Se ei sinne kelvannut, joten kysyin läheisen musiikkiopiston
rehtorilta samaa. Sitten sammutin valot lähtiessäni.
Nyt olen Taideyliopistolla Sibelius-Akatemiassa, ja
vastapäätä Musiikkitaloa valmistuu yleisen kirjastomaailman kruununjalokivi
Oodi, mutta toistaiseksi ilman kuunneltavaa musiikkia. Kirjastokympin musat on siirretty
Pasilaan, ja jälleen kerran musiikilla on vaikeuksia sopia kirja- ja
sivistysmaailman joukkoon; nuottikirjasto olisi kuulemma tulossa, mutta
kaikkiaan talo on oikeasti monitoimitalo, ei vain kirjasto. Eräänlainen uusi konsepti monitoimitalosta, joten toivon
tosiaan, että Oodia ei kohtaa samantyyppinen prosessi kuin oman kaupunkini pientä
Jalkarannan sivukirjastoa, millä perusteltiin monitoimitilan rakentamista ja
nyt katsotaan, että siitä voidaan poistaa kirjasto. Ehkä vertaus ontuu, koska
onhan Oodi se yleisen kirjastoinstituution pitkään ja hartaasti haaveilema
lippulaiva ja toivon toisaan, että se tulee olemaan onnistunut kaikin puolin. Mietin myös uskaltaako sadanmiljoonan talosta kirjoittaa alan sisältä käsin mitään kriittistä? Ehkä, jos tekee sen ystävällisessä hengessä, mutta kriittisesti. Toki katsotaan nyt ensin mitä siitä oikeasti tulee.
Kuvan oikeudet: AP Lauhakari
Kuvan oikeudet: AP Lauhakari
Itseäni lepyttääkseni tilasin lentoliput Göteborgiin, ja lähdin
Hagaan kahville hieman rentoutumaan. Se kannatti.
Keskustelu käy siis parhaillaan kuumana ja oheinen
Melomaanikon blogikirjoitus kuvannee Oodin herättämää tilannetta musiikkiaineistojen
suhteen hyvin. Toivottavasti tästä kuitenkin päästäisiin eteenpäin, niin että
musakirjasto löytäisi ihan uusia olemuksellisia tuulia ja musiikki kuten myös
kuvataide eläisivät yhdessä kirjamaailman kanssa ollen kulttuurin uutta luovat
voimat.
Göteborgissa hotellini vieressä oli Stadsbiblioteket 300m2
kokeilu eli kirjasto oli tuotu kivijalkaan hyvin kuratoituine kokoelmineen
ilman mitään ylimääräistä ja väkeä riitti: kirjasto oli sen sisältö. Ei siis mitään
sadan miljoonan arkkitehtuurista monitoimitaloa vaan sisältöä ihmisille. Toki
ihailen päivittäin Oodin muotoja ja pidän uudesta aaltoilevasta
arkkitehtuurista, mutta jos sen hinta on niin suuri, että ei ole varaa kehittää
oikeaa sisältöä, niin sadalla miljoonalla saa aika monta kivijalkakirjastoa
ihmisiä palvelemaan. Miettikää sitä. Se, että kirjastot ottavat julkista tilaa
haltuun on hyvä ajatus, koska vapaa ja ilmainen tilaa on hyvä olla ihmisten
käytettävissä, mutta se ei voi olla tulevaisuuden kirjaston pääorientaatio. Mielestäni
jo se, että yhtään uutta ihmistä ei palkata Oodiin ennakoi, että sisältöä ei
saada minnekään lisää vaan päinvastoin. Hienot seinät eivät paljon lämmitä, jos
haluaa luettavakseen tai kuunneltavakseen jonkin teoksen. Ihmisiä pitää työllistää
eikä miettiä sitä kuinka ihmisistä päästään eroon.
Kirjaston pitää olla tiedonkeidas sen kaikissa suhteissa ja asia
vertautuu mielessäni tuleviin hävittäjähankintoihin: molemmilla puolustetaan
jotain ja samalla toivotaan, ettei mitään tapahdu. Kukaan ei vertaa hävittäjiä
hankittaessa sitä, kuinka monta kävijäkertaa vihollinen teki rajalla määrän ja
laadun mittarina. Nimittäin jos kirjastot menetetään ja palvelut kavennetaan,
niin voi olla, että kohta ei ole kulttuuria ja sivistystä mitä puolustaa. Jolloin
uhka tulikin sisältä eikä ulkoa päin. Kansansivistys myös katoaa helposti.
Tämä ajatus nousi oman kotikaupunkini ihan uusista kirjastoihin
kohdistuneista leikkauksista, jotka nyt sitten jatkan tähän, kuin esimerkinomaisesti
siitä mihin tässä ollaan koko ajan menossa.
Paikallinen lahtelainen toisen asteen Salpaus -niminen
kaupungin pääomistama valtava koulutusyhtymä lopetti kirjasto- ja
tietopalvelusopimuksensa Lahden ammattikorkeakoulun organisoiman tietopalvelun
kanssa. Kysyin asiasta Salpauksen hallituksen jäseneltä, jolloin rehtori sekä
muutama muu kyllä vastasivat, ja syynä oli tietysti raha, joten niin kovalla
vaivalla vuosien aikana rakennetut tietokeskukset purettiin, kirjat jaettiin
pois, eikä e-aineistoihin ollut enää entisenlaista pääsyä: kuilu amislaisten ja
lukiolaisten välillä nytkähti eteenpäin.
En siis enää nykyisin pysty arvioimaan sitä mistä opettajat
nykyisin hankkivat opetusmateriaalit ja kirjat vai opettavatko aikansa
vanhenevista lähteistä. Yleinen kirjasto ei tässäkään tapauksessa voi toimia päätiedonlähteenä
noinkin isolle koulutusorganisaatiolle. Mutta ikävä kyllä asiat eivät jääneet
tähän, koska seuraavaksi laitettiin pakettiin Lahden keskustassa toiminut kansainvälistä
mainetta niittänyt oppimiskeskus Fellmannia[4],
jonka nimeä muuten piti räknätä sen muutaman toimintavuoden aikana Fellmanniasta FellmanniCampukseen.
Lahden kaupunki ei enää suostunut rahoittamaan Tiedekirjaston
ja AMK-kirjaston yhteistä projektia ja niin kirjaston väki muutti muutaman
kilometrin päähän keskustasta uudelle kampukselle samalla kun yli puolet Lamk:n
kirjastoväestä sai lopputilin puhumattakaan kirjastotilojen nykyisestä koosta
ja laadullisesta tasosta verrattuna edelliseen: toisin sanoen nyt
kotikaupungissani ei enää ole varsinaista tiedekirjastoa. On yleinen kirjasto
ja Amk:n hurjasti pienentynyt kirjasto, joka ei enää kykene palvelemaan kuin todennäköisesti
minimitasolla korkeakouluopiskelijoita ollen kuin varjo siitä mitä Fellmannia
(sori, käytän tietoisesti ja provosoivasti alkuperäistä, feminiinistä, nimeä). Sanoisin,
että vaativan informaatioalan työn haasteet ja korkeakoulukirjaston
kehitysprosessi saattavat olla jatkossa melkoinen yhdistelmä. Miten ihmeessä
Lahti oikein kuvittelee tällaisella kokonaisvaikutteisesti kumuloituvalla
informaation teurastuksella oikein olevansa tai kasvavansa
yliopistokaupungiksi? Sanoisin, että asia menee mielenkiintoiseksi.
Pririteettilistalla on ennemmin tuhannen neliön kuntosalit laitteineen ja
hienot jooga- ja saunatilat, mutta ei kirjastoa.
Digitalisaatio ei tarkoita sitä, että asiat lopetetaan eikä laatua enää kehitetä. Asioiden kuratoiminen, kehittäminen ja ennen kaikkea tiedonkriittisyyden ja avoimuuden vaatimus vain kasvaa mentäessä ajassa eteenpäin. Sanotaan, että data on tulevaisuuden kultaa, joten kannattaisiko nyt ihan oikeasti hieman pysähtyä ja miettiä niitä ihan oikeita tiedon substansseja syvällisesti.
Digitalisaatio ei tarkoita sitä, että asiat lopetetaan eikä laatua enää kehitetä. Asioiden kuratoiminen, kehittäminen ja ennen kaikkea tiedonkriittisyyden ja avoimuuden vaatimus vain kasvaa mentäessä ajassa eteenpäin. Sanotaan, että data on tulevaisuuden kultaa, joten kannattaisiko nyt ihan oikeasti hieman pysähtyä ja miettiä niitä ihan oikeita tiedon substansseja syvällisesti.
Oletan kuitenkin positiivisena ja elämänmyönteisenä
kaunosieluna, että Lahden konservatorion kirjastoon ei palautunut paperikortistoa,
joku on sytyttänyt valot, soitinvaraston laadullista kehitystä ei laiminlyöty
ja että Lahden musiikkielämän integraatio ja klusteri nousee vielä arvoon ja
tasoon arvaamattomaan. Oletan myös, että päättäjät kotikaupungissani tekevät
kohta isoja päätöksiä uusista tiedekirjastoon liittyvistä asioista ja taas
vaihdetaan asioiden nimiä pomojen vaihtuessa. Niin, ja Oodiin tulee äänitteitä ja
musiikkikirjasto. Näin se menee. Uskokaa pois, ihan suunnitelmallisesti alusta
alkaen.
Lahden ammattikorkeakoulun musiikkikirjaston iso kokoelma
myytiin vuoden 2017 lopulla tai 2018 alussa Helsingin konservatoriolle, koska
kukaan Lahden musiikkielämän johtohahmoista ei ollut osoittanut mitään
mielenkiintoa tai aktiivisuutta sitä kohtaan.
Mutta miten hitossa saisimme aikaiseksi sen Suomen
musiikkikirjastoista kertovan kirjan?
Lähteet:
Hassinen, E. (2016). Musiikkiopiston
Omakotisäätiön historia. [Lahti]: Musiikkiopiston Omakotisäätiö.
Jäppinen, J & Vallisaari, H. 2015. Musiikkia Harrastajia ja musiikinystäviä Helsingissä. Helsingin kaupunginmuseo. Bookwell Oy. s. 76-77.
Korten, David, 1995. When Corporations Rule the World. Kumarian Press.
https://melomaanikko.loppu.fi/
https://fi.wikipedia.org
Jäppinen, J & Vallisaari, H. 2015. Musiikkia Harrastajia ja musiikinystäviä Helsingissä. Helsingin kaupunginmuseo. Bookwell Oy. s. 76-77.
Korten, David, 1995. When Corporations Rule the World. Kumarian Press.
https://melomaanikko.loppu.fi/
https://fi.wikipedia.org
[1]
Jäppinen, J & Vallisaari, H. 2015. Musiikkia Harrastajia ja musiikinystäviä
Helsingissä. Helsingin
kaupunginmuseo. Bookwell Oy. s. 76-77.
[2] Korten, David, 1995. When
Corporations Rule the World. Kumarian Press.
https://en.wikipedia.org/wiki/David_Korten
[3] https://en.wikipedia.org/wiki/James_May
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti