maanantai 6. huhtikuuta 2020

Spotifyn tuolla puolen


Olen pitkän pohdiskellut musiikin erilaisten striimaus -palveluiden, kuten tässä tapauksessa Spotifyn, kokoelmien laajuutta ja kattavuutta. Musiikkikirjastolaiset ovat tehneet listauksen musiikista sen perusteella, että sitä ei löydy Spotifystä. Kyseistä listaa ja asian ympärillä käytävää keskustelua tutkittuani päätin pistokoeluontoisesti selailla kirjaston fyysistä kokoelmaa ja orjuuttaa samalla Spotifyn hakua: parissa tunnissa olin kerännyt melko sattumanvaraisella logiikalla noin 100 teosta, joita ei tosiaan löytynyt Spotifystä. Lopulta valitsin niistä eri tyylilajeista kattauksen ilman omien mieltymyksiä liikaa vaikuttamatta ja koostin 51 teoksen popup -näyttelyyn sekä lisäsin joukkoon muutaman striimausta käsittelevän kirjallisen teoksen.  


Kevyenä analyysinä Spotifystä se, että palvelun haku toimi kiitettävän hyvin ja datanhallinta sekä oppivat algoritmit ovat huippuluokkaa. Myös palvelun kautta syntyvä sosiaalinen verkostoituminen toimii luontevasti. Se, että artistit laittavat musiikkinsa ilmaiseksi jaettavaksi mainoskulttuurin yhteyteen on se mielenkiintoisin ilmiö, mutta sen pohdintaan en tässä yhteydessä ota tämän enempää osaa. Striimauspalveluna Spotify on hyvä ja kannattaa huomioida, että sillä on kokoelmamonopoli +50 miljoonan äänitteen myötä, mihin mikään kirjasto ei voi millään tavalla vastata, mutta näköjään vielä on kuitenkin paljon musiikkia mitä sieltä ei löydy.







Mitä havaintoja tein selaillessani kokoelmaa ja tutkiessani äänitteitä, joita ei löytynyt striimistä? Ensinnäkin sen, että striimaus -palvelut elävät koko ajan: uutta tulee sisään ja joku saattaa poistua, joten se mikä löytyy tänään voi olla huomenna kadonnut. Mutta striimaus on varmasti tullut jäädäkseen, sillä se on kätevä ja todellakin laajentaa valtavan musiikkikokoelman käden ulottuville, jos vain tietoliikenneverkot toimivat. Toki kannattaa myös muistaa, että ihan ilmaista striimaus ei ole: se maksaa mainosten kuunteluna tai premiun versiossa selkeää rahaa ja molemmissa vaihtoehdoissa annat omaa dataasi ilmaiseksi yhtiölle. Onhan tietysti mahdollista, että algoritmit muokkaavat huomaamattasi taiteen tahtotilojasi.



Miten kirjastojen tulisi reagoida kokoelmamonopolin siirtymisestä verkkoon? Keskustelua käydään ja mielestäni selkeä ratkaisu on profiloida ja räätälöidä fyysiset kokoelmat tarkemmin, kuratoida eri palveluita ja tarjota asiakkaille tietoa niiden hyvistä ja huonoista puolista, tuoda paikallisia musiikki-ilmiöitä lähemmäs, ja tarjota jossain määrin nostoja ja elämyksiä. Mutta ennen kaikkea järkevä painotus saattaa olla tiedon tarjoamisessa ja musiikkiin liittyvän laajemman tiedon ja tiedonhaun opastamisessa, siis kuitenkin siinä perinteisessä kirjastojen työtehtävien roolissa. Musiikki ei siis ole katoamassa kirjastoista vaan striimaus -palvelut ovat oiva lisä musiikintarjontaan. Musiikkikirjastoilta kaipaisi esimerkiksi Kirjasto-lehdessä keskustelua siitä kuinka ja miten kokoelmia tulisi virittää ja räätälöidä, vai tulisiko mitenkään? Toivottavasti kiireisillä kirjastonhoitajilla on jatkossa aikaa keskustella ja miettiä asiaa syvällisesti. 









     2020 huomioita fyysisen äänitekokoelman ja Spotifyn ääreltä:
  • Monien jo pitkän uran tehneiden artistien varhaista tuotantoa ei välttämättä löydy verkosta.
  • Edesmenneiden suurien artistien teokset tuntuvan löytyvän melko kattavasti. 
  • Pienet ja kiinnostavat independent -artistit eivät välttämättä löydy, mutta osa on valinnut strategiaksi ladata esimerkiksi Soundcloud -tyyppisiin palveluihin vain osia kappaleistaan, siis  eivät koko tuotantoaan, ja veikkaisin että näistä moni on niitä tulevia ja kiinnostavia suuruuksia. 
  • Sellaiset yhtyeet, jotka kiertävät paljon esiintymässä näyttävät helpoiten lataavan koko tuotantonsa verkkoon ilmaiseksi, koska päätulot tulevat esiintymisestä. Tästä esimerkkinä monet country -musiikkia esittävät isot nimet. 
  • Taidemusiikkia jää paljon verkon striimien ulottumattomiin ja etenkin monet pienkustantajat painavat vain pieniä sarjoja.
  • Paikallinen pienen piirin yhtyetoiminta sisältää usein pienpainatteita ja näin verkon ulottumattomissa. Tästä esimerkkinä mm. tanssimusiikkia esittävät yhtyeet, erilaiset maailmanmusiikin harvinaiset kokoonpanot, pienet ja aloittelevat jazz- ja rock-bändit. 
  • Moni bootleg -painate, harvinainen keikkataltiointi ja vastaavat marginaaliset teokset eivät välttämättä löydy verkosta. 
  • Monien kokoelmien kappaleiden joukossa löytyy harvinaisuuksia, joita ei ole verkossa.
  • On myös monia suuria valtavirran musiikintekijöitä, jotka eivät periaatteesta ole mukana suurissa kaupallisissa striimaus -palveluissa, joten musiikkietsiville riittää tahkottavaa.  

3.4.2020 Popup näyttely -poimintoja kirjaston kokoelmista, joita ei kyseisellä hetkellä löytynyt Spotifystä:

8th Floor Order. A Meeting in May: Morning Song. [Kustannuspaikka tuntematon]: 8th Floor Order, 2006.
22-Pistepirkko. Bare Bone Nest. [Kustannuspaikka tuntematon]: Bark Boat Music, 1989.
Art Of Noise, esittäjä Rakim, Duane Eddy, Tom Jones, ja Max Headroom. Influence: Hits, Singles, Moments, Treasures. [Kustannuspaikka tuntematon]: ZTT Records, 2010.
Black Audio. Iron Rhino. [Kustannuspaikka tuntematon]: If Society / Musapojat, p2006, 2006.
Black, Jim, Thomas Morgan, ja Elias Stemeseder. Somatic. Deluxe hardcover edition. München: Winter & Winter, 2011.
Black Motor, Sippola, Sami. Club El Toro. Charneca da Caparica: Ruby Red, 2008.
Black Motor, Vuorinen, Kusti. Hoojaa. [Kustannuspaikka tuntematon]: Kauriala Society, 2011.
Black Motor, Sippola, Sami, Ville Rauhala, ja Simo Laihonen. Jumehniemi. [Kustannuspaikka tuntematon]: Kauriala Society, 2014.
Björkenheim, Raoul, Bill Laswell, ja Morgen Ågren. Blixt. [Kustannuspaikka tuntematon]: Cuneiform Records, 2011.
Circle. Triumph. [Kustannuspaikka tuntematon]: Fourth Dimension Records, 2009.
Circle. Panic. [Kustannuspaikka tuntematon]: Ektro Records, 2007.
Circle. Taantumus. [Pori]: Ektro Records, 2009.
East of Eden. Snafu. [Kustannuspaikka tuntematon]: Cherry Red Records, 2008.
Farnon, Robert, J. J. Johnson, ja Wynton Marsalis. Tangence. [Kustannuspaikka tuntematon], 1995.
Friman, Erkki, Erkki Friman, Aaro Kurkela, esittäjä Fourset, Erkki Friman, ja esittäjä Lopen Harmonikat. Juhlan Aika. [Kustannuspaikka tuntematon]: VL-musiikki, 2010.
Galliano, Richard, et al. Les Années Milan: D'Edith Piaf à Astor Piazzolla. [Kustannuspaikka tuntematon]: Milan Music, 2016.
Hokkanen, Erik, ja esittäjä Lumisudet. Cool Things. [Kustannuspaikka tuntematon]: Happy Wolf Production, 2015.
Jakoila, Antero. Ensemble: Guitar Tangos and Milongas. [Helsinki]: Love Kustannus, 1995.
Jakoila, Antero. Guitar & Tango. [Helsinki]: Love Kustannus, 1997.
Jalla Jalla. Snowmans Land. Tampere: Hiljaiset Levyt, 1994.
Jee Jee Jee: Suomirockin Arkistoaarteita. [Helsinki]: Siboney, 1998.
Jolkkonen, Raimo. Folk Avenue. Joensuu: Raimo Jolkkonen, 2015.
Koistinen, Ritva, Olga Shishkina, Anttu Koistinen, Hannu Syrjälahti, Heikki Valpola, Jean Sibelius, Johann Sebastian Bach, ja Jukka Linkola. Sound of Koli: Finnish Kantele Music Landscapes. [Kustannuspaikka tuntematon]: Koistinen Kantele Ltd, 2011.
Kurki, Aino. Koralleja. [Kustannuspaikka tuntematon]: Inkoon musiikki, 2014.
Marino, esittäjä. Aamu Esplanadilla: Rakkauslauluja Ja Balladeja. [Kustannuspaikka tuntematon]: Raita Records, 2011.
Mapfumo, Thomas. Rise Up. [Kustannuspaikka tuntematon]: Real World Records, 2012
May, Pauliina, ja Eino Leino. Leino. [Kustannuspaikka tuntematon]: Munich Records, 2006.
Mirva & Telefunken: Kaikki Levytykset. Turku: Artie Music, 2007
Natsipaska. Asfalttisoturit. [Kustannuspaikka tuntematon]: Dhe Castle, 1999.
Paananen, Matti Rag. Metallikirjasto. [Kustannuspaikka tuntematon]: Matti Rag Paananen, 2007.
Petäjä, esittäjä. 40950. [Muurame]: Pinetree Records, 2018.
Pohjola, Pekka. Flight of the Angel. Tampere: Rockadillo Records, 2002.
Pohjola, Pekka, Sami Saari, Kim Lönnholm, ja Pemo Ojala. Views. Tampere: Zen Master Records / Rockadillo Records, 2001.
Joshua, Prem. Secret of the Wind. München: GEMA, 1997.
Raahauge, Steen. Drum Scenarios: For Dancing, Dwelling and Dreaming. Århus: Fønix Music, 2003.
Raahauge, Steen. Roots: Rhythm & Wings. Århus: Fønix Musik, 2006.
Rockressio, ja esittäjä Rockressio. Rockressio. [Turku]: Svart Records, 2018.
Sans, ja esittäjä Sans. Kulku. [United Kingdom]: Cloud Valley Music, 2018
Savall, Jordi, Montserrat Figueras, Lior Elmaleh, säveltäjä Alfonso el Sabio, Montserrat Figueras, Lior Elmaleh, Ferran Savall, Driss El Maloumi, ja Gürsoy Dinçer. Mare Nostrum. Bellaterra: Alia Vox, 2011.
Savall, Jordi, ja Montserrat Figueras. Le Royaume Oublié: La Tragédie Cathare [et] La Croisade Contre Les Albigeois. [Kustannuspaikka tuntematon]: Alia Vox, 2009.
Savall, Jordi, ja Montserrat Figueras. Bal-Kan: Miel Et Sang : Les Cycles De La Vie = Honey and Blood = Cycles of Life. Bellaterra: Alia Vox, 2013
Siinai, ja esittäjä Siinai. Sykli. [Turku]: Svart Records, 2017.
Snygg, Vesa, ja Tuulikki Paju. Rock'n'roll - Hurlumhei! [Kustannuspaikka tuntematon]: Trichord-levy, 2011.
Snygg, Vesa. Kiertoradalla. Helsinki: Goofin' Records, 2014
Soil Senders. Greased. [Kustannuspaikka tuntematon]: Jungle Records, 2010.
SomBy. Čáhppes Lasttat. [Ruukki]: Tuupa Records, 2008.
Sorrenti, Jenny. Medieval Zone. [Kustannuspaikka tuntematon]: Materiali Sonori, 2002.
Streng, Pekka. Magneettimiehen Kuolema. [Kustannuspaikka tuntematon]: Siboney, 2003.
Suunta, ja esittäjä Suunta. Oknirua. [Kustannuspaikka tuntematon]: Suunta, 2015.
Wanglers, esittäjä, et al. Kitara Soi Rautalankaa: 3. Helsinki: Edel Records Finland, 2004.











Ei kommentteja:

Lähetä kommentti