Mietiskelin edellisessä
tekstissäni kansansivistyksen ja taidekasvatuksen tärkeyttä ja palaan tässä samaan aiheeseen. Klassinen
taidemusiikki on mielestäni monia samanaikaisesti vaikuttavia ja hyvin erikoisia
piirteitä sisältävää toimintaa. Ensinnäkin sävellykset kuvaavat yleensä kaikkea
inhimillisen elämän mysteereitä, aina rakastumisesta sodan kauhuihin, peilaten
elävää ja elettyä elämää. Taidemusiikki on erittäin vaativaa, ensinnä pitää
olla lahjoja asiaan eli jonkinlaista sävelkorvaa, toiseksi pitää olla valmis
tekemään useita vuosia töitä soittotaidon eteen. Se ei riitä, että menee
pariksi vuodeksi kouluun, vaan soittamisen opintomatka jatkuu konkreettisesti
hautaan asti.
Musiikilla on inhimillisenä
kommunikaatiomuotona valtava historia mihin yksistään voi syventyä hyvin koko eliniäksi.
Mihin tahansa suuntaan sitä katsookin, niin horisonttia riittää. Onko tällainen
opiskelukulttuuri sitten yhteismitallinen muiden perusasteen ammattikoulutusten
kanssa? Jos ei, niin tekeekö sen vaikeus
ja monimuotoisuus siitä jotenkin parempaa? Sanoisin, että paremmuus ei ole se
termi millä sitä pitää analysoida, vaan sen erilaisuus. Koska muuten olisimme
vaarassa langeta elitismin pauloihin, ja se voi olla karhunpalvelus koko asialle.
Elitismin ja eristyneisyyden
välillä on hiuksenhieno ero: moni muusikko vain yksinkertaisesti elää hyvin erilaisessa maailmassa, kuin joku toisen ammatin tai opintopolun tiekseen
valinnut henkilö. Elitismin leima nousee etenkin siinä kohtaa vaarallisesti
väijymään, kun koulutuksessa etsitään ja poimitaan ylös huippulahjakkuuksia.
Mutta, se että joku on lahjakkaampi kuin toinen ei tarkoita sitä, että kyseinen
ihminen olisi jotenkin koko elämässään onnistuneempi tai parempi tapaus.
Taidemusiikissa vain joudutaan sen sisäisen rakenteen ja muodon vuoksi etsimään
lahjakaita sävellyksen tulkitsijoita, ja se on yksi opettamisen päätarkoitus:
kehittyä taidoiltaan niin hyväksi kuin mahdollista.
Elitismi olisi jotain missä
leijutaan omassa mehussa, pienessä piirissä, eikä sillä ole mitään tekemistä
sivistyneen muusikkouden kanssa. Toki tällaisia hahmoja löytyy, mutta monet
ovat oikeasti olleet kuitenkin aika onnettomia omassa elämässään. Nimittäin
elitisti ei koskaan pistä itseään oikeasti peliin, ja jos pistää ja häviää,
niin häviön katkera kalkki on tällaiselle ihmiselle monin verroin katkerampi.
Jotain on kuitenkin muuttunut
vuosien saatossa: Lahden konservatorio täyttää sata vuotta 2018, ollen maamme
vanhin musiikinalan oppilaitos. Vain Sibelius-Akatemia on iäkkäämpi, mutta
muodoltaan yliopisto. Koulun ympärillä on kuitenkin tapahtunut paljon kolmen
viime vuosikymmenen aikana, ehkä enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Erilaiset uudistukset
opetuskentällä ovat koetelleet koulun identiteettiä. Kaikkiaan nämä ovat osin asioita
joita en itse kunnolla tavoita, koska tulen kirjastoon toisesta suunnasta,
mutta kerrottujen tarinoiden kautta olen saanut jotain näkökulmia asiaan.
Koko muutosta pitäisi kuitenkin
pohtia laajemmin useamman kirjoittajan ja artikkelin voimin. Haluaisin itse
avata kirjoittajille mahdollisuuden nostaa teemoja musiikin opetusmaailman
murroksesta kuluneen sadan vuoden ajalta. Mitään ulkokultaista historiikkia en
itse kaipaa, koska edellisetkin pölyttyvät varastossa. Kaipaan
kouluantropologiaa, kriittisiä puheenvuoroja, kipupisteiden avaamista, kunnon
tuulettamista, unohdettujen hahmojen esiinmarssia ja ehkä sitä kautta saada
asioihin uusia näkökulmia. Itse totuuskysymykset ovat kuitenkin aina
suhteellinen ja tavoittamaton, jos sellaista edes kukaan kaipaa.
Asia nousi mieleeni kun eräs
lehtoreistamme soitti ja kysyi onko meillä vuonna 1984 televisiossa esitetyn
Kaikupohja nimisen ohjelman aineistot tallessa. Hän oli löytänyt vanha VHS
-kasetin ja ehdotti sen digitoimista. Aineisto oli kuitenkin jo digitoitu
turvaan ja keskustelimme pitkään sen sisällöstä. Ohjelmassa seurataan Lahden
konservatorion orkesterin harjoittelua ja esiintymistä: koulun vanha rehtori
Aki Hemming kouluttaa siinä koulun orkesteria. Kieltämättä toiminnassa oli
sellaista taitoa ja intensiteettiä, mitä enää ei ole pitkään aikaan ollut. Miksi
ei? Mitä ihmettä? Koska tuohan on kaikkien opiskelijoiden tavoite: soittaa
yhdessä ja erikseen niin, että katto lentää päältä. Jotain on siis muuttunut,
mutta mitä?
Kysyin asian esille nostaneen lehtorin
näkökulmaa asiaan ja se kiertyi menneiden vuosien opetusuudistuksiin. Aikanaan
ammattikorkeakoulun tulon myötä konservatorion rooli ja taso muuttui.
Ammattikorkeakouluun ohjautui pidemmälle tai ylemmälle orrelle koulutettavat
opiskelijat ja konservatorio jäi ikään kuin ammattikorkeaan valmentavaan
rooliin. Osa konservatorioista näytti pystyvän toimimaan saman katon alla
ammattikorkean kanssa, ja osa ei. Syyksi mainittiin henkilökemiat ja muut
epämääräiset inhimilliset tekijät. Ainoa mikä tässä paletissa näin jälkeenpäin
on ilmiselvää, on kaiken läpäissyt muutos. Näyttää myös siltä, että kumpikin
osapuoli on jossain oikeassa, ja jossain väärässä. Itse en lähde syntyjä syviä
tässä kaivelemaan tai syyllisiä etsimään, vaan yksinkertaisesti kiteytän
vuosikymmenten tapahtumat käsitteen muutos alle. Ehkä se, mitä pitäisi kysyä, on jotain sen
suuntaista, että mitä muusikkoudessa itsessään on muuttunut? Onko opintopolun
mutkikkuuden muuttelu oikeasti tuonut lisäarvoa jonnekin? Jos on, niin minne?
Onko uudistusten myötä muusikoiden laatu parantunut?
Lahdessa episodi päättyi siten,
että ammattikorkean muusikkolinjat ajetaan parhaillaan alas ja lopetetaan.
Konservatorio jää yhä kaupunkiin tarjoamaan perusasteen opetusta, mutta
kaupungista katoaa kokonaan musiikinalan perusastetta korkeamman tutkinnon
suoritusmahdollisuus. Konservatorion perusastekin on uhattuna.
Jotain muutakin oli muuttunut. Haastattelemani
lehtori sanoi, että Lahden kokoisesta kaupungista ei enää löydy niin
soittamiseen sitoutuneita nuoria kuten vielä löytyi 1984 kaikupohja dokumentin
aikoihin. Yhteiskunta ympärillä on siis myös kokenut muutoksia. Asiat jättävät
kuitenkin paljon kysymyksiä ja mahdollisuuksia virheistä oppimiseen, mutta
prosessi ei kehity, jos asioita ei avata, tutkita ja pohdita eri näkökulmista. Muuta mahdollisuutta kehittymiselle ei ole,
koska niin viitoitetaan suuntaa tulevaisuuden musiikinopetukselle.
Kirjastomaailma on kokenut vastaavan
myllerryksen ja siellä yksi iso muutoksen mukaan tuonut asia on ollut
teknologian mukaan tuleminen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti