perjantai 27. lokakuuta 2017

Plácido Domingo ja ensilumi





Syksyn ensilumen puhkoessa taivaan kantta nostin levylautaselle Plácido Domingon Be my Love nimisen Deutsche Grammophonin vinyylille kaivertaman äänitteen. Sain sen kuin sattumalta käsiini, joten nyt oli selkeästi Plácidon hetki.

Touche!

Plácido Domingon ääni on ehdottomasti elämänsä huippukunnossa kulkien kevyesti tenorin äänialan ylimmästä alimpaan rekisteriin. Orkesterina taustalla huhkii mikäpä muu kuin London Symphony Orchestra pääosin Karl-Heinz Logesin johtamana. Toisena maestrona ohjastaa Marcel Peeters neljän kappaletta osalta. Levynkannen takana on pitkä kertomus äänitteen taustoista, joka alkaa komeasti, kuin enteillen myöhempää kolmen tenorin esiin marssia kaupallisille areenoille: 


                                          DOMINGO - for once, not in the opera house





Levyn kappaleet ovat suosittuja canzoneita, siis eräänlaisia opereteista tuttuja, oopperaa kevyempiä, kansansävelmiä. Takakannen teksti tietää kertoa, että Plácidon vanhemmat olivat kuuluisia zarzuela laulajia, mikä tarkoittaa espanjalaista operettimusiikkia, siis hieman samoin kuin saksalaisten German Singspiel tai ranskalaisten opera comique. Kappaleita, joita ennen television ja hopeisina välkkyvien tietokoneiden aikakautta tavattiin laulaa yhteisissä iltamissa ja ilonpidoissa. Mielenkiintoiseksi kappaleden valinnat tekee, se, että ne ovat Plácidon itsensä valitsemia: esittäjä ja tulkitsija toimii siis isommassa roolissa kuin tavallisesti, ja samalla ehkä paljastaa ehkä jotain itsestään. Ehkä myös ensimmäisen kerran. Levyn kansikuva on hieman sokerinen, mutta toisaalta levyltä tulviva äänimaisema pyhkii kaiken imelyyden kauniilla jylhyydellään välittömästi pois. 


Levyn kappaleet:

Vinyylejä kokemattomalle sanottakoon, että levyn puoli on hyvin tärkeä ja olennainen asia: ikäänkuin väliaika. Musiikki ei nimittäin koskaan ennen ole ollut ”yhtä putkea” niinkuin nykyisissä äänitteissä. Joten myös musiikin äänikudos saattoi erota toisen puolen maisemista tämän ”väliajan” eli levyn kääntämisen jälkeen. Sitäpaitsi kannattaa huomioida, että elävässä oopperassa on myös väliaika.


A-puoli

Granada  (espanjalainen kansanlaulu)
Core ’ngrato ( napolilainen kansanlaulu)
Dein ist mein ganzes herz  (saksalainen kansanlaulu)
Mattinata  (italialainen kansanlaulu)
Siboney  (espanjalainen kansanlaulu)
Ay, Ay, Ay  (espanjalainen kansanlaulu)
Be my Love  (englantilainen kansanlaulu)

B-puoli

Magic is the Moonlight  (espanjalainen kansanlaulu)
Because  (englantilainen kansanlaulu)
Marta  (espanjalainen kansalaulu)
Non ti scordar di me  (italialainen kansanlaulu)
Jurame  (espanjalainen kansanlaulu)
Ich schenk dir eine neue Welt  (saksalainen kansanlaulu)
Amapola  (espanjalainen kansanlaulu)


Oleellista tämänkaltaisen äänitteen kuuntelemisessa on myös laadukkas äänentoisto, siis mikään mobiilihilavitkutin ei siihen oikein riitä. Valitan. Nimittäin vanha kunnon hifi ei ole kadonnut mihinkään uuden digitaalitekniikan myötä. On siis väliä millä ja miten ääniaallot toistetaan kuuloluille: joten tässä yhteydessä hifistely kunniaan. 

Seuraavaksi tutkin äänitteen löydettävyyttä verkon syövereistä. Teen ikäänkuin yhden levyn kautta polkua koko Domingon tuotantoon ja elämään. Samalla löydän hyvän polun oopperamaailman ehkä esitetyimpien teosten äärelle, joten Placido olkoon valoni hämärällä polullani. 

Deutsche Grammophonen sivumennen sanoen erittäin laadukaan sivuston hakukone antaa tulokseksi 145 eri teosta, mutta yllättäen mikään niistä ei ole kuuntelemani vinyyli. Deutsche Grammophonin Plácido Domingon discografia on hyvin kattava mihin saa lisävalinnalla Decca - ja Mercury Classics -levymerkkien äänitteet, jolloin tulos kasvaa 179 äänitteeseen. Valitettavasti näistä on vinyylimuodossa saatavilla vain yksi äänite.

                               http://www.deutschegrammophon.com/en/


Verkon puolelta Be my Love albumia etsiessäni törmään uudempaan Be my Love -albumiin, joka ei siis ole sisällöltään sama. Joten rakkauden ikiaikainen teema vaikuttaa olevan suuren tenorin elämässä ilmeisen tärkeässä roolissa. Wikipedian puolelta löytyy myös kattava Domingo aiheinen kirjallisuusluettelo:

https://en.wikipedia.org/wiki/Plácido_Domingo



Löysin sieltä myös Domingon lähes täydellisen discografian, mistä selviää, että levylautasellani pyörivä Be my Love on maestron kahdeksas levytys:

https://en.wikipedia.org/wiki/Plácido_Domingo_discography


Mutta yllättäen Discogs -palvelu antaa huomattavasti laajemman ja tarkemman discografian, joka sisältää 608 viitettä:

https://www.discogs.com/artist/270225-Placido-Domingo?page=2


Placido Domingo Discography:

Albums 346
Singles/EPs 55
Compilations 163
Videos 30

     Miscellaneous 14
Muut esiintymät: 402 viitettä




Suomalaisesta Finna hakukoneesta löytyy jäsentelemättömällä Plácido Domingo -haulla kaikkiaan 1251 hakutulosta. Ilokseni vuoden 1976 Be my love -levytys löytyy Cd -muodossa Espoon Sellon  -kirjastosta, missä se on myös paikalla.

        Finna: 

        Äänite 1057
        Video   121
        Kirja     41
        Lehti/Artikkeli 19
        Nuotti 11
        Muu 1
        Opinnäyte 1


Tämän jälkeen tutkin mitä taideyliopiston Arsca hakukone antaa, ja saan tulokseksi 268 viitettä.

Mutta seuraavaksi: kuka oikein on Plácido Domingo?

Avaan laulajan elämää ja tekoja Deutsche Grammophonin biografian kautta vapaasti kääntäen:

Plácido Domingo syntyi vuonna 1941 Madridissa zarzuelaa (espanjalaista operettia) työkseen laulavaan perheeseen. Perhe muutti Meksikoon hänen ollessa kahdeksanvuotias. Siellä hetken kuluttua nuori Plácido kirjautui Mexico Cityn konservatorioon. Hän debytoi ensimmäiset oopperaroolinsa Monterreyssä Alfredon roolissa Verdin La Traviata -oopperassa. 

Sieltä hän siirtyi lähemmäs Eurooppaa Israelin kansallisnoopperan rivieihin esiintyen 12 eri roolissa kaikkiaan 280 esityksen verran. Nuoren Plácidon polku vei kuitenkin takaisin uudelle mantereelle New Yorkin City Operan riveihin, missä hän esiintyi yli 600 kertaa. Rooleista mainitaan Ginasteran Don Rodrigo. New Yorkissa Plácidon tie johti lähes vääjämättä kohti Metropolitan Operaa ja vuonna 1968 hän esiintyi siellä ensimmäisen kerran Maurizion roolissa Cilean Adriana Lecouvreur -oopperassa. Metropolitanin lavalle Plácido kiipesi kunnioitettavat 600 kertaa. 

Hän on vieraillut lähes kaikissa maailman huippuoopperoissa: La Scalassa, Wienin kansallisopperassa, Covent Gardenissa, Opéra Paris-Bastillessa, San Franciscon oopperassa, Chicagon Lyric Operassa, Washington Operassa, ja niin edelleen. Palkintojen ja kunniamerkkien luetteleminen olisi varmasti hieman tylsää, joten sanottakoon tässä yhteydessä, että niitä on ihan kunnioitettavasti. 

Kaikkiaan maestro on esittänyt 130 erilaista roolihahmoa, mikä on enemmän kuin kellään muulla tenorilla musiikin areenoilla. Hänen huima työtahtinsa on tuottanut yli 100 levytystä ja yli 40 vuotta kestäneen levytysuran Deutsche Grammophonin kanssa. Plácido on myös ensimmäinen klassisen musiikin esiintyjä, joka on vetänyt New Yorkin Madison Square Gardenin täyteen soolokonsertillaan ja myös kolmen tenorin kokoonpanossa Luciano Pavarottin ja José Carrerasin kanssa. 

Klassisen taitajan piipahtelu viihteellisemmän musiikin puolella on varmasti tuonut myös asian vakavemmalle puolelle lisää kuuntelijoita. Joten Be my Love - Ole rakkaani kutsulaulantaan kannattaa vastata avoimin mielin.















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti